divendres, 13 de març del 2015

A 4t d'ESO aprenem a gestionar la nostra economia

Educació financera a les escoles de Catalunya


Des de fa unes setmanes el programa EFEC (educació financera a les escoles de Catalunya) envia personal que treballa als bancs per tal d'impartir una petita formació de cinc sessions als alumnes de 4t ESO, perquè tinguin un cert coneixement sobre com gestionar la seva economia.

Aquest projecte va començar l'any 2012 per dur-se a terme l'any acadèmic 2012-2013, i va impartir-se a 105 escoles que, al mateix temps, van oferir el servei a 6600 alumnes amb un equip de tant sols només 200 voluntaris. En la seva segona edició (curs 2013-2014) va arribar a 210 centre el doble que l'any anterior i el servei va arribar a 13000 alumnes, que ve a ser el 20% de l'alumnat de 4t ESO a Catalunya amb un equip de 386 voluntaris. 

Aquest curs el projecte té l'objectiu d'arribar al 30% de les escoles catalanes de secundària que podran oferir el servei a 19000 alumnes que és gairebé el triple de la primera edició.

El programa consisteix en un taller de cinc hores hora duts a terme per professionals bancaris i financers que vénen de manera voluntària. Aquestes sessions s'han dut a terme a la primera hora de matemàtiques dels dijous a la classe de 4t A i B.

Cada taller comença amb un petit qüestionari que els alumnes responen tots junts per tal de posar a prova el seu coneixement previ a la sessió i així mostrar-nos algunes informacions sobre l'economia bàsica que no dominem del tot.

Els diferents temes que s'han treballat han esta, per ordre:

- Administració dels diners: La gestió dels pressupostos personals i plans d'organització dels diners. Com serien els estalvis, les despeses necessàries o imprescindibles...

- Endeutar-se amb seny: La gestió de l'endeutament. Els avantatges i desavantatges amb els crèdits bancaris i les condicions que aquests ofereixen als clients valorant la millor opció segons la quantitat de diners o la destinació d'aquests. I per sobre de tot evitar l'endeutament.

- Inversió intel·ligent: Explicació dels diferents productes financers d'estalvi i d'inversió com ara bons i accions què els diferencia i què és millor en cada cas, i els avantatges i desavantatges d'una gran diversificació d'aquests productes. 

- Dubtes d'en Jaume: Explicació i manera de resoldre diverses situacions financeres que ens podem trobar en el dia a dia: Consum intel·ligent, els apartats d'una nòmina, tipus d'impostos, IRPF i IVA, què els diferencia, pagaments online i alguna referència al tipus de canvi.

-Finances per a la vida: En aquesta sessió es reforça la idea de l'estalvi a llarg termini per tal de tenir diners per a situacions quotidianes amb alt impacte financer com podria ser estudiar o una carrera universitària, comprar un cotxe, la hipoteca, una finca, etc. 



En cada cas es presenta la matèria amb una explicació del voluntari junt amb un PowerPoint i al llarg de l'exposició es va resolent un cas pràctic contextualitzat en una situació en la qual podríem trobar-nos al llarg de la vida. Per mitjà de càlculs senzills podem calcular pressupostos anuals, els interessos i el cost final que podria tenir un préstec, i això permet valorar les diverses opcions i la que millor s'ajustaria en el nostre cas.

L'objectiu del voluntaris és que quedin clars els conceptes més bàsics i no pas parlar de tot el que s'havia planejat per qüestions de temps. 

Esperem que amb aquestes classes adquirim una idea d'economia, i que, quan siguem més grans i tinguem altres obligacions relacionades amb els diners, tinguem certs coneixements dels conceptes bàsics que ens permetin poder dur les activitats financeres amb seny.



Enric Ballesteros i Josep Barnils

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa la teva opinió