Per a tothom sempre ha estat algú en qui poder confiar i parlar,
ha significat més que una simple professora durant el pas dels anys. Estem ben
segurs que tots els qui han tingut l’ oportunitat de conèixer-la la recorden o
la recordaran.
Dins
del Col·legi és ben coneguda, ella és la Françoise Parra, una
professora, la professora que tothom coneix. Ja fa quatre dècades que es troba
aquí, entre tots nosaltres, els alumnes. No s’amaga de les experiències i es
caracteritza per explicar-les, i així conscienciar-nos per la vida i el futur
un cop ja no formem part del Col·legi Jardí. Poc a poc, amb el pas dels anys,
tot canvia i tot el que ella viu la fa més sàvia. Aquest és l’últim any,
l’últim any que es farà més sàvia envers aquest ambient, per tant, aquesta és
una de les últimes oportunitats que tenim per descobrir sobre les seves
entranyes.
1. Després
de tants anys té algun record d’un mestre inoblidable? Per què va decidir ser
professora?
Sí.
Un que se’n va anar a València i en especial en Blas, que per desgràcia va
morir. Amb ell, es podia parlar absolutament de tot, era una persona molt culta
amb qui, quan hi parlaves mai et semblava una tonteria.
2. Que
és el que més li agrada de la convivència amb els seus alumnes?
El
que més m’agrada és la ingenuïtat que m’aporten quan encara ho tenen tot per
descobrir tot i què ells pensen que ja ho han vist tot. Aquest simple fet
m’arrenca un somriure.
3. Quina
ha estat la major satisfacció que ha tingut com a professora?
Veure
l’evolució que han fet els meus alumnes. Quan he vist que alumnes que durant l’
ESO van tenir moltes dificultats i de grans m’han dit que han millorat i que és
gràcies a mi, que ho han fet, m’ha satisfet moltíssim veure que ho vaig fer bé.
Ara
fa uns dies, em vaig trobar amb un exalumne que durant els cursos que vaig ser
tutora seva en els estudis era un 0, era molt ric i molt “pijo” però no
respectava a ningú, només a mi, en moltíssimes ocasions havia hagut de parlar
amb ell perquè entrés en raó. Tots els professors el donaven per perdut però jo
sempre he pensat“Que un niño vaya mal ahora no significa que vaya mal
siempre.” Li vaig marcar uns
objectius per passar l’ ESO i els va complir. Ara de gran té un títol en una
carrera universitària i és un noi molt centrat.
4. Creu
que el sistema ha canviat cap a positiu o cap a negatiu?
Positiu
si en el centre on cursa el nen la Primària també hi pot cursar l’
ESO perquè els permet estar en un mateix lloc durant el seu creixement i
formació com a persones. En canvi, abans, quan acabaven vuitè (2n d’ESO),
l’època on començaven a desenvolupar-se, havien de canviar de centre i quan
canviaven estaven molt perduts i desencaminats.
Sí
que és negatiu si l’escola on el nen cursa acaba a sisè, ja que per la maduresa
que tenen els nens a aquesta edat els costa adaptar-se a la nova situació i la
convivència se’ls fa difícil.
5. Com
han canviat els hàbits dels alumnes durant aquests últims anys?
Des
d’un principi quan jo vaig començar, els nens que venien de casa eren molt més
educats, responsables i autònoms, en canvi ara els alumnes són més esverats i
no es centren tant en els estudis.
6. Quina
és l’experiència que més l’ha impactada?
Una
de les que més em va impactar va ser una nena que feia 3r d’ESO que va
patir un atac de cor justament en sortir de l’escola. Una altra va ser un
alumne de 14 anys a qui li van diagnosticar leucèmia i al poc temps va morir
perquè el tumor el tenia ja molt desenvolupat, tota la classe vam anar al
cementiri. Finalment, el cas que més em va impactar va ser un nen de 5 anys que
es deia Oriol, ell sempre deia que tenia set, sobretot després de dinar i van
descobrir que tenia un càncer al cervell i no va durar més d’un mes amb vida
7. Què
li ha fet quedar-se durant tants anys al Col·legi Jardí?
Si
m’he quedat durant tants anys en aquesta escola, és perquè m’agrada
tractar amb nens i mai he pensat que un nen és dolent, sinó que no l’estimen
prou i ajudar-los sempre m’arrenca un somriure.
8. Repetiria
l’experiència?
Sí
9. Com
recorda el seu primer dia de classes a l’escola?
El
recordo perfetament, jo venia de França per començar a treballar al Jardí fent
classes de francès; era per a mi era una cosa nova, jo no dominava el català
gaire bé així que intentava parlar en castellà. Recordo molt bé que els
alumnes, sobretot els més petits, que eren el que començaven a estudiar la
llengua, deien que parlava un català molt estrany.
10. Quina
creu que és la importància de mantenir actualitzat un professor en les
noves tecnologies?
Per
mi no es indispensable, no nego que sigui útil, però en la meva matèria no
s’aprèn millor amb les noves tecnologies.
11. Què
opina dels joves actuals en qüestió escolar?
Que
no han de deixar d’estudiar.
Per
exemple, quan cursen 4t d’ESO ja són conscients de les coses, és molt
important; en canvi, a 2n i 3r d’ESO no en són, o molt poc.
12. A quin
nivell s’implica amb els alumnes?
M’implico
a tots els nivells, tant personal com acadèmic i en tots els nivells que faci
falta.
13. Quina
diferència hi ha entre els valors d’abans i els d’ara?
Els
valors són els mateixos amb la diferència que abans també se’ls aplicaven a
casa i a l’escola. En canvi, ara només se’ls apliquen aquí no perquè els
pares siguin dolents, sinó perquè els manca temps.
Elena Mateos i Clàudia Parellada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa la teva opinió