diumenge, 29 de novembre del 2015

Els padrins de lectura, un tret d'identitat de la nostra escola

La lectura és un tret fonamental en l'educació; però, de vegades, pot semblar poc interessant, i, per tant, s'ha de buscar el mètode d'inculcar-la de la manera més engrescadora possible. 


Ja fa més d’una dècada que en el nostre col·legi es va pensar a emprendre un projecte d'iniciació a la lectura que fos diferent i innovador. Es va dur a terme per primer cop l'any 2005, i un curs rere l'altre, com a conseqüència del seu èxit, es porta a la pràctica a la nostra escola. 

El projecte és l’anomenat “Padrins i fillols de lectura”, que es va iniciar, com hem dit, ja fa uns onze anys. Es tracta, com el mateix nom diu, de l'apadrinament lector, que consisteix a fer que els alumnes de sisè de Primària acompanyin en certa manera els seus fillols (els infants de P-5) en el procés de descoberta de la lectura, i els ajuden a llegir, cosa que, alhora que els permet adquirir els coneixements d'una manera motivadora, els desperta el gust per la lectura i l'escriptura. Però aquest projecte engloba molt més que el simple àmbit de la lectura: és un exercici de cooperació, amb el qual els alumnes es relacionen entre ells desenvolupant les seves capacitats lingüístiques, verbals, interpersonals, etc.


En el primer dia de contacte entre ambdós cursos, es decideixen les parelles; és a dir, quin fillol tindrà cada padrí i a la inversa. Normalment, es formen seguint l'ordre de llista, però de vegades es fa a l'atzar; per exemple, a través d'un joc. A partir d'aquí, un cop per setmana, els padrins i els fillols es reuneixen, i passen una hora de la tarda llegint i conversant. Els padrins, per la seva banda, s'encarreguen de portar un llibre diferent cada setmana d'acord amb els gustos del fillol. Al final de cada sessió, els fillols valoren què els ha semblat el llibre amb un gomet de color verd (si els ha agradat molt), groc (si els ha agradat força) o vermell (si no els ha agradat). A més, en dies significatius com Sant Jordi, els fillols regalen un punt de llibre als seus padrins, i, al final del projecte, els padrins elaboren un petit llibret de rodolins sobre la seva experiència amb els petits.

Per últim, volem afegir la nostra pròpia experiència personal. Vam ser la primera generació de fillols, i encara que tot era molt nou, ho recordem amb especial enyorança, ja que va ser un projecte emocionant que ens va acostar més a la lectura i també a aquells alumnes més grans del nostre col·legi. Finalment, vam gaudir de grans moments actuant com a padrins, i realment vam congeniar perfectament amb els nostres petits fillols. En definitiva, han estat un cúmul d'experiències i moments que fan que recordem que aprendre a llegir no és un camí tan feixuc com sembla, sinó que també té la seva part d'emoció.

Júlia Grau i Ainoa Pons

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa la teva opinió