diumenge, 7 d’abril del 2019

Veus de dones

Podríeu anomenar-nos més de deu escriptores conegudes mundialment? I escriptors, segur que d’aquests en sabeu una pila de noms; però, per què de dones no? 


Això pot semblar-nos un fet irrellevant, però nosaltres, els alumnes de 4t d’ESO, ho hem trobat un aspecte molt digne d'anàlisi. Per això, quan la nostra professora Elisabet Verdú ens va proposar fer un projecte titulat "Voces de mujeres", dins la matèria d’Análisis literario, amb la intenció de treballar amb més profunditat algunes de les autores importants en l’àmbit literari, no ens hi vam poder negar. 

El projecte consistia a elaborar una exposició oral per parelles, cada una de les quals se centraria en una escriptora d’entre una llista de 12 noms, i les seves obres més rellevants. Aquesta és la llista de les autores treballades: Emily Brônte, Jane Austen, Sylvia Plath, Viriginia Woolf, Isabel Allende, J.K.Rowling, Agatha Christie, Georges Sand, Emily Dickinson, Doris Lessing, Mary W.Shelley, Gabriela Mistral. 

A mesura que treballàvem en la nostra autora, ens vam adonar de la presència del masclisme en l’àmbit literari i cultural i totes les dificultats amb les quals es van trobar aquestes dones per poder publicar les seves obres, emportar-se’n el mèrit o simplement escriure.

Nosaltres vam finalitzar el projecte unes setmanes enrere, però encara amb la curiositat vam voler continuar amb la recerca informant-nos sobre la presència del masclisme en aquest àmbit, específicament als Premis Nobel literaris.

Primer de tot vam buscar la quantitat de Premis Nobel literaris lliurats a dones al llarg de la història i ,per a la nostra sorpresa, només 14 de 102 han estat destinats a dones. Un fet que clarament discrimina per raons de gènere i, probablement, si indaguéssim més sobre la qüestió, hi podríem trobar altres tipus de discriminació.

Per finalitzar, vam fer la següent entrevista a la nostra profe:

Quina va ser la seva motivació a l’hora de fer aquest projecte?
L'observació que les dones escriptores són injustament marginades del món de la cultura i de l’educació.

Quin criteri va seguir a l’hora d’escollir les escriptores? Per què va escollir aquestes i no unes altres? 
Vaig tenir en compte que fossin escriptores premiades o que haguessin tingut un pes important en el món del feminisme.

Ha après vostè també amb el treball? Quins aspectes? 
Sempre aprenc amb els treballs perquè vosaltres doneu punts de vista que jo potser no m’hauria plantejat. Per exemple, els vostres plantejaments de les activitats són molt creatius. 

Té cap consell o missatge relacionat amb el projecte? 
El que va bé per un costat és dolent per un altre; és a dir, és bo que els alumnes vulguin aprofundir en el tema però hauríem de retallar el temps. Sovint les exposicions, que estaven pensades per a un màxim de 20 minuts, han acabat ocupant tota una hora de classe! 

Té pensat elaborar cap altre treball com aquest? 
Sí però no us ho puc dir, és un secret. 

Hem arribat a la conclusió que el masclisme sempre ha estat present en tots els àmbits, per bé que les institucions educatives estan preparant les següents generacions perquè en disminueixi la incidència en un futur pròxim.

Imara Gerber i Ainhoa González

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa la teva opinió