diumenge, 6 de desembre del 2015

PINACLE: un projecte educatiu singular


   PINACLE és una singular experiència educativa per facilitar un tast d'oficis a alumnes de secundària que els ajudi a triar la seva futura professió.


El projecte Pinacle està dirigit a l'alumnat de 3r i 4t curs de secundària que mostra dificultats escolars i que precisa programes específics d'integració social i laboral. L'objectiu és afavorir l'èxit formatiu d'aquests estudiants i millorar-ne el procés de transició al món laboral.


D'acord amb això, l'Ajuntament facilita l'accés de l'alumnat a instal·lacions adients per portar-hi a terme activitats d'aplicació pràctica; en concret, durant un màxim del 40% del seu horari escolar setmanal. Així, aquests estudiants podran experimentar resultats reals dels coneixements que han adquirit a classe i, alhora, apropar-se a la relació adulta del món laboral. Tot plegat contribueix a potenciar comportaments madurs que han de permetre aquests estudiants assolir objectius globals de l'educació secundària obligatòria. Hem parlat sobre aquest tema amb el tutor dels alumnes que en formen part, l'Alfred Rodríguez:

      D'on va sorgir la idea per fer aquest projecte a l'escola?
La idea de dur a terme aquest projecte a l’escola va ser proposada per direcció, ja que es van assabentar que a Granollers hi havia un projecte més ampli conegut com el projecte “Junts”, en el qual participaven vuit dels deu centres que hi ha a la ciutat.
                                                                   
-     Què vol dir ”Pinacle”?
Bé, a partir del projecte Junts, cada centre ha adoptat un nom diferent. En el cas de la nostra escola, vam decidir anomenar al projecte Pinacle, perquè és una muntanya petita, i juguem amb la metàfora que l’ ESO és una etapa difícil en la qual t’has d’esforçar per arribar al cim, però no tant com si fos una carrera universitària, que  podríem comparar amb una muntanya més gran.

-     Vostè creu que és útil?
Jo crec que és molt útil, perquè hi ha alumnes que un cop arriben a 3r o 4t d’ESO, s’adonen que ja han perdut el tren, i nosaltres com a professors, amb l’ajuda d’aquest projecte, podem aconseguir que arribin a recuperar -lo.

-     Què és el que s’intenta aconseguir amb aquest projecte?
Principalment el que s’intenta aconseguir és que els alumnes assoleixin les competències bàsiques que es fan a 4t, i el títol de l’ESO.              

-     Quin és el perfil d’estudiant que va a Pinacle?
Els alumnes que cursen ESO en aquest projecte són nois i noies que tenen dificultats a l’hora de l’aprenentatge, alumnes amb problemes de conducta o alumnes que no han estat correctament escolaritzats ja que vénen d’altres centres escolars.

-     En què consisteixen els tastets d’ofici?
Els tastets consisteixen en el fet que els alumnes surten 8 hores del centre per arribar a tenir un contacte pròxim amb el món laboral.

-     Quines són les empreses en les quals es fan les estades?
Les estades es fan en empreses molt variades per adaptar una mica els gustos del alumnes, com ara botigues d’animals, la TV, la biblioteca, escoles bressol...,entre d’altres.

-     Com escullen les empreses on anar-hi? Els aconsella vostè?
Jo intento esbrinar una mica quins són els seus gustos, les seves motivacions i a partir d’aquí parlo amb els alumnes i es fa una petició a l’Ajuntament i aquest les assigna.

-   L’assistència a les experiències laborals repercuteix positivament en l’autoestima d’aquests alumnes?
L'estada a les empreses és la principal font de motivació per als alumnes, i també està bé que vegin des d’un punt de vista pràctic, en primera persona, el que és tenir un cap amb més autoritat que tu i haver d’obeir ordres.

-     Li agrada dirigir el projecte Pinacle? Per què?
Sí, sincerament m’encanta. Personalment m’agrada el que és difícil, perquè si tots fossin uns "cracks" a classe seria molt avorrit, i a mi el que m’agrada és ensenyar. De fet, és el que es coneix com a vocació.

Joan Barbancho i Paula Morales

-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa la teva opinió