dilluns, 27 de març del 2017

Dormir també és vital

Si passeu diverses nits sense dormir prou, és possible que patiu un dèficit de son, i que això afecti la vostra capacitat de concentració.


La cara de son delata gairebé tots els estudiants de Catalunya, aquells que es lleven abans i descansen molt poc a la nit. Això passa a la majoria de països, i, per això, metges i científics de les universitats d'Oxford, Harvard i Nevada han fet una crida internacional perquè els instituts comencin la jornada a les deu del matí.

A l'article “Sincronitzar l'educació a la biologia adolescent”, publicat al 2015 a la revista científica Learning, Media and Technology, demanen que les classes s'adaptin a les necessitats dels alumnes, i no a les dels adults, ja siguin els pares o els professors. "Gairebé tothom creu que els adolescents han d'anar a dormir aviat per aixecar-se d'hora", diu Paul Kelley, científic de l'Institut de Neurociència de la Universitat d'Oxford i primer signant de l'estudi. "Però els adults són els que haurien d'adaptar-se als canvis en el cicle del son que afecten els nois d'aquesta edat” afegeix. L'estudi repassa les últimes investigacions en patrons de son i les conseqüències que tenen en el rendiment acadèmic. Amb l'arribada de la pubertat, el rellotge biològic canvia, es torna més lent. Per un motiu fisiològic, no d'hàbits, als adolescents els agafa son més tard de forma natural. Però continuen necessitant dormir unes nou hores diàries, perquè el seu cervell està en formació -fins als vint anys.

L’hora en què els nens de 8 a 10 anys haurien de començar les classes és a les 8:30 o una mica més tard; els de 16 anys, a les 10:00 i els de 18 a les 11:00.

El neurofisiòleg i especialista en medicina de la son Javier Albares sí que considera positivament que els instituts endarrereixin l'inici de les classes. "Les vuit del matí és molt aviat per a un adolescent, aquest horari no s'adapta al seu ritme biològic", assegura. Ara bé, considera igual de necessari un canvi d'hàbits socials. Les dues mesures -començar la classe a les deu i anar-se'n al llit a una hora adequada- han d'anar juntes, afirma. 

Classes que comencen d'hora, dinar i sopar tard, extraescolars que acaben de nit, i al final de la jornada, fer els deures i sobretot contestar els missatges de Whatsapp. Tot això sumat a un cicle del son que canvia i que, de forma natural, empeny a anar al llit més tard. El resultat és un cansament crònic, alerta l'estudi d'Oxford i Harvard. No és cap broma, afirmen: per cada dues hores menys de descans, el risc de fracàs escolar es duplica i la salut se'n ressent.

Però, tot això és real o són només uns estudis sense importància? I què suposaria això per a les famílies, per a les hores de classe i per a la gent que fa extraescolars, per exemple? 

Nosaltres hem preguntat als nostres companys de classes com creuen que els afectaria: divuit persones en han dit que els agradaria començar l'escola a les 10h però amb la condició que s’acabés a la mateixa hora que ara. Sis persones, en canvi, han dit que no els agradaria perquè les classes s’acabarien més tard, segurament. Aquestes, coincideixen en la idea que començar-les a les 10 és massa tard, que seria millor a les 9-9:30h. 

Així doncs, les nostres conclusions són que podríem intentar de començar l'escola més tard al matí, ja que la nostra rendibilitat augmentaria perquè hauríem dormit més hores i estaríem més actius mentalment. Això, sense fer classes de més i acotant-ne les hores, ja que com que tindríem més capacitat de concentració i més energia, faríem el mateix contingut però en menys hores.

Ariadna Rodríguez i Mariona Pérez 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa la teva opinió