La tecnologia ha canviat completament tots els aspectes de la nostra societat durant les últimes dècades, des de la manera com treballem fins a com socialitzem.
Una de les diferències més notables és el canvi en la forma en què els nens juguen i interactuen entre ells. Encara que la tecnologia proporciona molts beneficis positius per a l'aprenentatge, també pot tenir diversos efectes negatius sobre el desenvolupament infantil i la qualitat de vida.
Els pares deixen els mòbil o tauletes als fills cada vegada a una edat més primerenca. Segons l’Institut Tecnològic del Producte Infantil i de Lleure (AIJU), més del 50% dels nens d’entre 1 i 12 anys passa almenys quatre hores setmanals davant el televisor i un 32% dedica entre una i dues hores més a entretenir-se amb la tauleta, si bé el temps dedicat a aquest dispositiu es dispara per sobre de les quatre hores a partir dels 11 anys.
Però, quines conseqüències té l’abús de les tecnologies en el desenvolupament dels infants?
Segons els investigadors, a llarg termini, quan els nens entren en la preadolescència, l'abús de les pantalles durant el desenvolupament s’acostuma a traduir en una pèrdua d'aficions, res els interessa especialment i no són capaços d'avorrir-se. Necessiten la seva dosi d'imatges, de mòbil, de Youtube o d’Instagram. Són menys creatius, tenen menys inquietuds... A més a més s’ha detectat un augment d’obesitat, miopia i depressió infantil en els últims deu anys.
Molts psicòlegs relacionen la tecnologia prematura amb els dèficits d'atenció i amb l'aparició de problemes emocionals en l'adolescència. És fonamental que els nens aprenguin a avorrir-se i a entretenir-se sols. A esperar, a concentrar-se, a frustrar-se i a triar. Aspectes que no et proporciona un mòbil o una tauleta.
Per acabar, us deixem amb una frase d’una psicòloga molt important en el tema, Lisa Guernsey. Us convidem a reflexionar-hi:
La tecnologia és una eina, no una mainadera ni un entreteniment en si mateix, pot ser molt útil, però també pot ser molt perjudicial. I res substitueix el temps amb els pares i avis, amb els nens de la seva edat, a l'aire lliure i fent activitat física.
David Pivniceru i Carla del Barco
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa la teva opinió