divendres, 16 de gener de 2015

Colònies científiques


Com cada any els alumnes de l'itinerari de ciències de 4t d'ESO , han anat al camp d'aprenentatge de Barruera.

Durant els tres dies d'estada els alumnes treballen en riscos geològics, hidrobiologia i també com a novetat d'aquest any han aprofitat per anar a visitar les esglésies del romànic català que són declarades Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Vam sortir a les vuit del matí del 26 de novembre i després de a travessar Catalunya de punta a punta, vam arribar just per instal·lar-nos i anar a dinar. 

La primer activitat va ser anar fins a Taüll a visitar dues esglésies de la localitat anomenades Sant Climent i Santa Maria. Els monitors ens van explicar les característiques del romànic i després de visitar l'interior de Santa Maria i analitzar-ne el fresc, tot seguit vam anar a Sant Climent per veure una projecció per les parets de l'absis que reproduïen el fresc original amb tota la vivacitat dels colors.

Una vegada vam tornar, ens van deixar fer una volta pel poble, on després d'arrasar amb les botigues queviures era possible sentir-nos els uns als altres per cada cantonada. Després de sopar vam anar a fer un tomb tots junts a prop del riu i amb l'única llum dels mòbils i vigilant per no ensopegar entre riures i converses. Un cop vam haver tornat vam anar a passar una estona a la sala comuna on vam cantar, jugar als escacs, etc.

Al dia següent, després d'una nit bastant llarga vam anar a esmorzar, alguns de nosaltres mig adormits, per agafar forces per a les activitats que faríem durant el matí.

Com que s'esperava pluja les professores van decidir traslladar l'activitat de riscos geològics al matí, perquè l'activitat requeria fer una petita excursió fins a una muntanya propera. Durant la caminada un dels monitors que és geòleg ens feia fixar-nos en els diversos tipus de pedres que hi havia pels camins i ens explicava d'on venien, com s'havien format..., tot relacionat-ho amb rels riscos geològics. Un cop vam arribar al cim del pujol, teniem una panoràmica de la vall on es troba Barruera, on milions d'anys abans s'intuïa el pas d'una glacera. També vam buscar els elements humans i no humans que podien ser un perill per al poble i els animals. Després amb l'ajuda d'una brúixola, vam identificar els diversos cims de les muntanyes properes amb un mapa, tot calculant l'azimut. Baixant, vam parar a fer un dibuix d'una paret rocosa tot identificant els diferents tipus de roca que hi afloraven.

Vam dinar després de fer un esforç ja que alguns de nosaltres havíem acabat força enfangats en acabar l'excursió.

A la tarda vam tornar al laboratori on vam començar una altra activitat que consistia en l'anàlisi de la qualitat de l'aigua del Noguera de Tor. Per dur a terme la recerca, ens van fer una petita explicació de les anàlisis que faríem i vam repartir-nos les diverses parts, afluents i torrents del riu, que podrien aportar valors diferents segons en la situació on es trobaven. Ens van equipar amb motxilles plenes de diferents pots, pinzells i amb unes botes de pescador immenses per anar a l'aventura. Vam passar la tarda amunt i avall de la nostra zona, recollint mostres i aixecar pedres per intentar sorprendre algun invertebrat. Una hora després vam retornat al laboratori i amb l'ajuda d'una clau dicotòmica vam identificar els diversos macro invertebrats i amb l'índex biològic que tenia cadascun d'ells vam fer una mitjana que ens indicava l'índex biològic aproximat de cada zona del riu, que ens permetia saber la qualitat de l'aigua traient unes petites conclusions que  quedarien reafirmades el dia següent amb l'anàlisi químic.


A la tarda ens van tornar a deixar temps lliure que vam aprofitar per comprar als nostres pares els embotits artesans del poble. Un cop sopats vam jugar al trivial en anglès perquè venia en Devin (l'assistent de conversa) i poder riure una mica. Quan una part del grup va marxar a dormir, la senyo Mònica va proposar de jugar al joc de les pel·lícules i va ser tot un espectacle de les nostres habilitats escèniques, no sense faltar-hi unes rialles.

Ens vam llevar pensant que ja era l'últim dia a Barruera, però teniem moltes coses a fer. Després d'esmorzar, vam anar cap al laboratori on, amb diversos compostos, vam fer reaccionar l'aigua del riu obtenint uns valors a partir del color. 

Després d'un matí fent de químics vam extreure unes conclusions entre tots per tal de saber la qualitat de l'aigua que va resultar ser molt bona.

En acabar vam anar a dinar tots junts a l'hostal on ens vam acomiadar dels monitors i vam agafar les maletes per marxar cap a Granollers després de tres dies científics!

Azimut: és l'angle que formen una direcció amb una altra de fixa, en el cas de les brúixoles es pren el nord com a referència.



Enric Ballesteros i Josep Barnils

1 comentari:

  1. Interessant sortida amb uns encantadors aprenents de científics que van treballar amb moltes ganes!!

    ResponSuprimeix

Deixa la teva opinió